Dunia Muzik Cikgu Chan ♪ ♫ ♩ ♬ ♭ ♮ ♯

Marilah kita bersama-sama melangkah masuk ke dunia muzik...

Berikutan pos saya yang lalu, saya ingin mengesyorkan beberapa lagu tradisional Malaysia yang amat terkenal. Lagu-lagu ini mempunyai rentak yang pantas dan bertenaga. Lirik mudah faham dan senang ingat. Lagu-lagu seperti ini diwarisi secara turun-temurun dan diajarkan kepada kanak-kanak sejak di bangku sekolah. Lagu-lagu ini digemari ramai kerana mereka membawa kegembiraan. Antara lagu tradisional yang diketahui oleh pelbagai kaum di Malaysia termasuklah Rasa Sayang, Burung Kakak Tua dan Lompat Katak.



Lagu Rasa Sayang:


Rasa Sayang ialah sebuah lagu rakyat dalam bahasa Melayu yang popular di Malaysia, Indonesia dan Singapura. "Rasa Sayang" agak mirip dengan Dondang sayang dan banyak lagi lagu Melayu lain yang digubah dalam bentuk pantun, salah satu bentuk puisi tradisional Melayu.







Taip kata laluan 'ilovemusic' untuk melihat lirik lagu Rasa Sayang: ***




Lagu Burung Kakak Tua













Taip kata laluan 'ilovemusic' untuk melihat lirik Burung Kakak Tua: ***





Lagu Lompat Katak








Jika anda ingin membaca cerita di belakang lagu ini, sila tekan pautan ini: Diari Roshatika (Cerita-cerita Orang Port Dickson)






Taip kata laluan 'ilovemusic' untuk melihat lirik Lompat Si Katak Lompat: ***

0 comments:

Post a Comment

Total Pageviews

free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Pemilik Blog

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Nombor Matrik:D20102043701

Welcome

Para pembaca yang dihormati sekalian, Selamat datang ke chanwaiharn.blogspot.com. Saya sangat mengalu-alukan lawatan anda. Sila berikan komen tentang blog saya ini.

Ikutilah saya di Twitter!

Tekan butang burung di bawah untuk melawati halaman twitter saya!
  • Loading Tweets..

Playlist
MusicPlaylist atMixPod.com

View my profile on

Blog Archive

Powered by Blogger.

Followers